« Home | Wajah Kesayangan Hamba! » | Eat your heart out, Raja Azmi!!! » | Best of Farhan » | Arkib Konsert AF » | Farhan ke??? » | Saman menyaman! » | The Caped Crusader » | AF lagik… » | Bob-Berspan-Seluar-Petak » | KPMG Research Foundation »

Rempit (2006)

Photobucket - Video and Image Hosting

Apa ramuan yang terbaik nak panggil anak-anak muda ke panggung nak tengok filem Melayu? Aku rasa semua dah tau dah pun jawapannya. Seks, lumba haram, masalah sosial! Tu lah jawapan yang paling tepat yang aku boleh bagi kalau orang tanya aku. Korang ada ingredient-ingredient ni dalam movie, mesti penuh panggung tu punye!

Aku rasa, Remp-it, filem baru Metrowealth memang cukup intipatinya kalau nak attract bebudak muda, mat-mat rempit, minah-minah bohsia, bohjan-bohjan (hehehe… dah lama pulak tak gunakan perkataan ni) tonton filem diorang. And aku pun tak terlepas tengok gak citer ni. No! Aku bukan mat rempit ataupun bohjan. Aku cuma tengok atas dasar sokongan filem Melayu aje. And actually, aku letakkan expectation yang tinggi kat filem ni. Sebab apa? Sebab ni bukannya filem cinta bodoh, filem hantu ataupun filem seram. Filem ni cuma filem yang lagik provokatif dan mencemar budaya! Hehehehehe… sesuka hati aku aje.

Remp-it ni kisah pasal Madi (Lakonan Farid Kamil) kerja sebagai mat despatch pada siang hari dan berlumba haram pada malamnye. Dia berkawan baik dengan Macha, yang banyak bertindak sebagai orang tengah untuk race-race haram tu dan jugak merangkap kawan baik pada si Madi ni. Madi ada sorang girlfriend yang bernama Ieka. Ieka ni kerja kilang (rasa aku lah kan!) dan Ieka ni pada mulanya, aku ingatkan some innocent girl yang berpakwekan mat rempit. Rupanya tidak, dia pun ada dark secret dia sendiri. Dia ni pun terlibat dengan Rizzo and main kayu 3 dengan Madi. Rizzo ni macam nemesis pada si Madi ni lah. Sebab team-mate si Rizzo ni, Spark, telah kalahkan si Madi in a race yang menyebabkan dia hilang motor dia. Madi yang angin satu badan ni telah kebas motor si Spark.

Masa ni lah si Madi lost everything, He lost his bike, his girlfriend, his dignity and his leg. Well.. bukannnya dia hilang kaki dia, cuma hilang keupayaan nak berjalan sebab kaki dia dah bersimen. So, the stories continues as macam mana Madi cope nak lawan balik, macam mana dia bangun from his pain and the stories goes on lah… bla… bla… bla…Cuma yang aku rasa tak best sangat is the ending of the story. Aduh! Potong siot! Ending dia ada skit anti-climax laaa.. Kalau korang nak tau apa, aku suggest korang tengok sendiri. Kalau tak nak, tunggu aje pirate cd dia keluar.

Filem ni pun ada banyak adegan-adegan panas yang memang sinonim dengan mat-mat rempit ni. Biasalah, kalau memang race, dapat bawak balik perempuan. Tapi yang paling kelakar, masa Macha kebas “awek” yang kawan dia bawak balik. Body solid menggoda, tapi sekali bukak, bapuk rupanya. Hehehhe… tergelak besar penonton dalam panggung tu.

Banyak watak-watak cameo dalam citer ni. Macam Khatijah Tan (sebagai mak Madi), Osman Kering (bapak Macha), David Teoh (tokei kedai motor) and Ahmad Idham (pomen kat kedai motor tu). Memang lah tak besar, tapi diorang berjaya lengkapkan cerita ni.

Farid Kamil : By far, this is the best act that Farid pernah berikan. Memang ini adalah lakonan terbaik dia dalam banyak-banyak movie yang dia pernah lakonkan. Katanya, dia bekas mat rempit jugak. Mungkin that helped him to carry the character well kot. Cara dia build the character supaya orang takkan samakan dia dengan Rosyam Nor dalam KL Menjeril dan KL Menjerit 1, aku rasa baik sekali. Maybe next time, jangan la bagi watak yg sampah entah apa apa! Dia ni antara pelapis yang memang boleh berlakon.

Julia Hana : Hmmmm… damn! Dia memang hot dan dia memang hot dalam movie ni. Memang selamba aje melakonkan scene-scene panas tu dalam movie ni. Bak kata adik aku “Ala.. kat luar pun macam tu, sebab tu dia terer bawak watak ni”.hehehehe.. Aku rasa dia pun berjaya bawak watak dia dengan baik, Cuma mainan emosi dia tu kurang sikit.

Cat Farish : Cat lebih kepada pak lawak dalam movie ni. Mana-mana scene dia, mesti ada yang tergelak tengok lakonannya tu. For this film, aku rasa dia berjaya bawa watak dia ni dengan baik lah. Tapi kalau dia nak venture dalam bidang lakonan ni, aku rasa dia kena diberi peluang utk watak lain yang lagi mencabar. Aku rasa dia ada potensi. Percubaan pertama yang aku kira menjadi jugak lah.

Zulhuzaimy : Aku rasa dia ni over-rated sikit lah. Seriously! Aku tak nampak sangat keistimewaan dia ni. Kalau korang tengok dia dalam KL Menjerit 1, macam tu jugak lah dia dalam movie ni. Sama aje lakonan dia. Memang lah dia boleh bawak watak jahat yang menjelekkan, tapi asyik-asyik itu aje. Takde kepelbagaian langsung. Korang pernah tengok drama Mentari Jingga kat Astro tak? Dia bawak watak jahat, tapi stail dia tetap sama dan tak berubah. Bosan jugak tengok!

Aqasha : Tak banyak sangat mainkan peranan dalam citer ni dan aku rasa watak dia tak berkembang sangat dalam citer ni.Just plain and simple. Aku rasa, orang lain pun boleh bawak watak dia ni.

Alah, filem ni lebih kurang sama aje dengan KL Menjerit, KL Menjerit 1 ataupun Gangster. Okay, kalau nak dikira, memang unfair lah kalau aku nak comparekan dengan filem filem tu. Tapi kena la ingat, sama aje ramuannya. Motor, lumba haram dan perempuan. Cuma satu yang aku respek pasal filem ni, takde nama-nama besar yang tertaraf 5 bintang dan A-list of Malaysian actors (well.. aku belum boleh letakkan Farid Kamil, Zulhuzaimy & Julia Hana in the list yet).Tapi aku nampak effort diorang bersungguh-sungguh dalam movie ni. And the final product pun, aku kira not that bad juga lah. Not the best movie in 2006 but hasil yang boleh dibanggakan jugak lah kalau nak dicomparekan dengan filem-filem Metrowealth yg lain.

Garapan yang baik, storyline yang simple dan mudah difahami dan the flow is just easy to understand. Walaupun tak ada shot-shot yang thrilling dan sinematografi yang biasa aje. Kalau diorang dapat tambah scene-scene yang lagik merempit dam shot-shot yang killer masa beracing haram tu, aku rasa akan jadi lagi menariuk.

Yang aku boleh katakan, filem ni adalah filem terbaik yang Metrowealth pernah hasilkan. Memang jauh lagi baik daripada Bujang Senang, Main-main cinta, Mami Jarum, 7 Perhentian, Hingga Hujung Nyawa dan macam-macam lagik lah. Dah ni jugak hasil kerja terbaik Ahmad Idham sebagai seorang pengarah.

With this, aku kasi : ***1/2 / *****


My complete profile, darn it!






Filem Kita
Berita Harian
Dewa 19 Official Site
Jiwang
Photobucket - Video and Image Hosting


orang tengah lepak
Who links to me?
Free Counters
Since 17.07.2006


Check Page Rank

Locations of visitors to this page

referer referrer referers referrers http_referer