« Home | X Men III : The Last Stand (2006) » | Tanda-tanda anda peminat siri MONK. » | Batuk gua ni dah masuk 3 minggu tak elok-elok lagi... » | FLU, SORE THROAT, INFLUENZA, DIARRHEA, ALZHEIMERBe... » | The Nanny » | Poseidon (2006) » | Nothing can compare the power of a MOTHER and a lo... » | WHO REALLY MOVED MY CHEESE? » | Scary Movie 4 (2006) » | Ode to Asia No. 1 »

Konsert Prelude Akademi Fantasia 4

Semalam berlangsunglah Konsert Prelude untuk pilih pelajar-pelajar ke Akademi Fantasia musim ke-empat. Kat rumah gua pulak ada 2 puak. Puak yang nak tengok game bola MYTEAM dengan puak yang nak tengok konsert. Setelah persidangan Dewan Rakyat, akhirnya menteri setuju memilih Konsert Prelude sebagai tontonan.

Macam biasa, Aznil sebagai pengacara memang berjaya hidupkan suasana konsert tu dengan keletah dan lawak dia. Siap selitkan sikit lawak pasal memancing dengan hantar ikan masa introduce Faizal. Kesian Mawi! Muahahahahahh!!

Judge : Rampi Sarip, Ramli MS, Rozina Aziz, Ajai, Freddie Fernandez

Kredibiliti Ramli Sarip, Ramli MS tak perlu dipertikaikan. Masing-masing memang cukup gah dalam bidang senisuara dengan pencapaian tersendiri. Apa signifikannya Rozina diletakkan sebagai juri? Beliau kan cuma ketua program Melayu Astro aje. What credential does she have that enable her to be on the hot seat. I mean, can she really judge based on vocal technique or even showmanship of the students?

Mungkin diorang patutnya jemput guru vokal ataupun juri yang lebih berkelayakan. Syafinaz mungkin? Ehh!!! Syafinaz dah terikat dengan One in a Million. Tak boleh lah kan?

Hazama (Zakia) : Suara Hazama gua rasa sedikit kasar dan garau. Memilih lagu Zakia nyanyian asal Ramli Sarip. Wahh.. nak pancing Pengetua ke.. Hehehhe!!. Anyway, gua rasa he should have pick a different genre. Rock would have been good. Mungkin lagu Saleem Iklim. I am sure dia dapat bawak lagu Saleem dengan baik sekali. Ada sikit terkucil dihujung-hujung lagu, tapi all in all, boleh tahan juga. Showmanship yang sikit tak teratur.

Tasha (Sangkar Emas) : Membawakan lagu yang diyanyikan oleh Endang S Taurina, si cantik ni boleh tahan juga. Lagu yang sesuai dengan vokalnya. Kurang gemersik, tapi lagu ni memang kena dengan suaranya. Pitching yang baik dan kawalan suara yang bagus.

Amirul (Biru) : Gua rasa lagu ni kurang sesuai lah kalau nak dibawa untuk pertandingan. Lagu asal OAG ni lagu kegemaran Amirul. Ada sedikit terkucil kat tengah tengah lagu. Mungkin lagu ni sesuai dengan warna suara dia. Gua tak nak cakap banyak tentang Amirul.

Lynn (Kau Pergi Tanpa Pesan). : Mak gua cakap lagu ni lagu lama. Elya M Aris adalah penyanyi asal lagu ni. Tapi lagu ni dah banyak sangat penyanyi bawakan. Sharifah Ani, S Roha, Daud Kilau antara yang pernah menyanyikan lagu ni. Bagi gua, kalau betul gaya bawak lagu ni, it can be a seducing song. Lagu yang menggoda. Lynn berjaya membawakan lagu ini dengan gayanya yang tersendiri tanpa perlu mengikuti gaya nyanyian penyanyi asal.

Liya (One thousand million smile) : Gua suka lagu ni. Gua suka suara Liya. Dia pilih lagu yang cukup kena dengan suaranya. Gua jatuh cinta dengan suara Liya. Kawalan suara dan pitching yang baik. Tempo yang tak lari. Gua suka!

Shaz (Mungkir Bahagia) : Ini antara lagu kegemaran gua buat masa sekarang. Shaz punya suara, boleh tahan juga. Dia pilih lagu yang sesuai dengan suaranya. Cuma mungkin kawalan suara yang ada sikit tak kena dengan lagu.

Leez (Kasih) : Lagu nyanyian Hetty Koes Endang dan dinyanyikan oleh Dayang Nurfaizah. Actually kan, gua suka kat Leez. Gambar dia jadi wallpaper gua. Tanya lah pada Iron Board. Hehehhe!!!Cantik siot! Not bad! Dia tak bawa cara macam Dayang. Pitching yang okay dan kawalan suara yang okay juga.

Rich (I'll Be) : Ni pun lagu favourite gua. Mamat underground ni memang suka layan lagu rock. Tapi tak ada istimewanya suara Rich ni. Bagi gua biasa aje.

Faizal (Pelangi Petang) : Peminat Sudirman, membawakan lagu nyanyian Allahyarham. Dia pun berjaya membawa lagu ni dengan baik. Mungkin tempo ada sikit lari tapi Faizal berjaya control suara dia dengan agak baik. Showmanship yang baik. Hampir nak menitiskan air mata mamat tranung ni.

Farhan (Route 66) : Gua suka minah ni. Gua suka gaya dia. Gua suka suara dia. Suara minah ni power. Jazzy. Memang kena dengan lagu Jazz yang dia nyanyikan. Lagu lama. Tapi gua yakin dia pasti akan terpilih. Agak sayang kalau dia tak terpilih. Dan sayang sebab undian AFPRE dia ni nombor 20. Gua takut dia jadi macam Idayu. Suara yang sedap tapi terkeluar diawal-awal pertandingan.

Haider (Untukmu Ibu) : Rentak yang agak berbeza dari Konsert AF 3. Tahun lepas dia bawak lagu omputih, tahun ni, beralih arah ke lagu Melayu. Tapi tak ada kelainan dalam suara dia. Biasa aje. Nampak lain dari tahun lepas suara dia. Kalau masuk, orang kata sebab kesian. Kalau tak masuk, orang kata kesian dia. Macam mana tu? Ajai mesti pilih! Yelah lagu group dia!

Karen (Di Muara Sepi) : Lagu asal Fauziah Latiff. Not bad! Not bad at all!. Even better dari Fauziah Latiff lah. For an amoy to sing a Malay song fluently. Dia boleh enunciate word by word dengan baik. Pitching dia pun okay. Dia kawal suara pun baik juga. Mungkin ke dia akan jadi the next Vince?

Velvet (Naluri) : Lagu nyanyian Nora ni cukup kena dengan suara "Datin" Velvet ni. Suara dia sedap. Pitching dia pun boleh tahan. Kawalan suara yang baik untuk lagu ni. Gua senang dengan minah ni. Kelakar orangnya. Jeff (Picture of my Life) : Mamat botak ( heheh.. nak ambik aura Mawi ke?) ni nyanyi lagu omputih. Frankly speaking, gua tak suka sangat mamat ni. I don't know why. Tapi persembahan dia not bad lah. Suara biasa aje.

Nora (Kali Terakhir Ku Lihat Wajahmu) : Not bad lah. Not that outstanding but sedap didengar. Pithching dan kawalan suara okay. Cuma mungkin lagu yang tak kena lah. She should have pick another song yang suitable dengan suara dia kau tu.

Haziq (Umpan Jinak Di Air Tenang) : Seronok gua dengar lagu joget ni. Rasa cam nak berjoget aje. Tapi dia pandai menarik hati penonton. Memang kena dengan suara dia. Budak muda minat lagu joget. Boleh tahan juga. Pitching yang baik. Tempo yang baik. Tapi tangan dia punya mengigil masa menyanyi ni. Obvious sangat.

Diddy (Mimpi yang tak Sudah) : antara my favourite oldies. Suara mamat ni besar. Sesuai sangat nyanyi lagu Ibnor riza ni. Maybe he need to work those low notes. Tapi pitching yang boleh tahan. Cuma dia tak lenggokkan suara dia. Kalau dia pandai lenggokkan, mesti lagi sedap.

Zila (Rindu) : Lagi indon jadi pilihan. Lagu dangdut pulak tu. Hahahah!!! Masa gua tengok gelek dia dalam Debaran Prelude, boleh tahan juga. Tak boleh cari makan lah Mas Idayu. Suara dia not bad. Pitching yang bagus. Kawalan suara yang baik. Showmanship dia pun okay.

Lotter (Sunday Morning) : Mula-mula dia bukak mulut, macam sebijik suara Adam Levine from Maroon 5. Jangan lah tiru suara penyanyi asal dia ni. This is Akademi Fantasia. Not some impersonation contest. Memang lah tak 100% sama tapi kesamaan tu obvious juga. Okay saja!

Salima (Syurga Di Bawah Telapak Kaki Ibu) :Kenapa perlu simpan Salima kat hujung konsert ya? Ni mesti strategi Astro ni. Hehehhe!!! Suara Salima biasa aje. I didn't find anything unique pun. Untuk lagu ni, kira okay lah pitching dan kawalan suara dia. Mungkin dia salah pilih lagu kot. Don't get me wrong! I am not against that kind of song, tapi mungkin lagu ni tak menampilkan kelainan suara Salima. Mungkin dia ada aura tersendiri. Siapa tahu? Kejutan

Bekas Pelajar Af : Betul-betul punya kezutan ni. Tiba-tiba studio gelap dan rancangan terputus. Hahahhaa!!!. Lawak betul lah. Tapi kan, nasib baik dia tak bawak semua 38 pelajar AF. Kalau tak, mau roboh pentas tu dibuatnya. Dapat pula Bob dengan Sahri ada on one stage. Hahaaha!!! Lawak ajer!

Tapi pelik lah! Kenapa tak ada Mawi nyanyi Menuju Puncak? Mula-mula tadi, boleh pula keluar?

Kenapa ya? Pemilihan lagu tahun ni, semuanya lebih terarah pada lagu lagu lama. Hampir kesemuanya menyanyikan lagu yang bukan pada zaman mereka. Kalau ada yang baru pun, mungkin lagu Mungkir Bahagia (Shaz), I'll Be (Rich) dan Sunday Morning (Lotter).Budak-budak ni nak tarik perhatian juri-juri yang rata-ratanya dah kertu kot. Hahahah!!!. Jangan marah ya!

Anyway, gua rasa, Konsert Prelude AF 3 lebih baik dari segi pemilihan lagunya. Especially for the girls. Semua pilih lagu untuk kali ni gua rasa agak pelik.

KEPUTUSAN : Haa!!!Keluar pun keputusan yang ditunggu-tunggu. Segala debaran terjawab akhirnya.

Pelajar Lelaki : Rich, Haziq, Faizal, Diddy, Amirul, Lotter





Pelajar Perempuan : Velvet, Karen, Salima, Zila, Nora, Farhan





Hmm!!!. Tak ada kejutan dari segi pelajar pelaki. Gua dah jangkakan yang Haziq, Faizal, Rich dan Diddy dapat lepas peringkat prelude ni. Amirul masuk atas tiket pengundi. Mungkin gua a bit disappointed dengan Lotter. Kalau Shaz pun kira okay lagi. Kesian pada Haider yang gagal pada percubaan keduanya. Jeff, Hazama, try your luck next time ya. Mungkin pemilihan lagu tu penting.

As for the girls, actually, yang gua rasa betul-betul layak, mungkin Farhan,Karen, Velvet dan Nora aje. Gua tak mengatakan yang the others tu tak layak. Siapa lah gua nak lawan keputusan juri yang hebat-hebat tu. Ni Cuma pandangan gua aje. Zila tu kira okay lah.

Salima is a bit disappointing for me, tapi maybe Astro tak nak ulang perkara yang sama macam mawi kot? Maksud gua, masukkan Salima atas permintaan ramai. They have to let Salima in or else yang tak layak tu will have to sing another time kat Konsert Mingguan AF yang pertama. Gua rasa, Liya lebih layak dari Salima. Gua suka pada suara Liya.

Aznil, pada gua sedikit melampau masa mengumumkan pelajar yang layak antara Nora dengan Lynn. Kesian Lynn, dah melonjak kegirangan dia. Sekali, bukan dia yang terpilih. Malu pun ada. Sedih tu, dah tentulah kan?

Anyway, semuanya dah pun terlerai, nak cakap banyak pun tak guna juga kan? Juri lebih arif memilih dari kita. Apa-apa pun, kita tengok lah apa rentak AKADEMI FANTASIA 4 kali ini.

p/s : Ni Cuma ulasan pendengar dan penonton macam gua ajer. Tak penting pun dan mungkin takkan mengubah apa-apa keputusan pun. Just an opinion dari peminat televisyen aje.


My complete profile, darn it!






Filem Kita
Berita Harian
Dewa 19 Official Site
Jiwang
Photobucket - Video and Image Hosting


orang tengah lepak
Who links to me?
Free Counters
Since 17.07.2006


Check Page Rank

Locations of visitors to this page

referer referrer referers referrers http_referer