« Home | Super Action Hero » | 47 - 27 = 20 » | Diari 016 » | A little bit of anything » | Cewek-cewek seberang... » | Summersault Berpusing » | Konsert Ketujuh Akademi Fantasia 4 » | Aku ingin menjadi mimpi... » | Eat your heart out! » | Setahun sudah berlalu... »

Konsert Kelapan Akademi Fantasia 4

[Gambar dan editing aku akan buat kemudian]

Personally, aku makin “enjoy” tengok konsert Akademi Fantasia minggu ni dan drama-drama mingguan yang dihidangkan ASTRO minggu ni. . Cheeeewaaah ikhlas ke ni Maddox oi?Dan aku rasa “happy” dengan konsert minggu ni. Yes… seriously! Kenapa aku cakap macam tu? Aku rasa konsert minggu ni jauh “lagik baik” dari konsert yang sebelum-sebelumnya walaupun ada beberapa benda yang aku sebagai penonton still tak puas hati lagik. Anyway, benda tu aku akan citer nanti, so lets move on with ulasan aku yang tak seberapa ni.Besides aku nak merepek dan merapu macam biasa, this week aku nak berlagak macam fashion and image consultant sikit.

Pengkritik Jemputan


Siti Hajar : So far, this is the best pengkritik yang Astro boleh panggil untuk Akademi Fantasia musim ke-empat kali ni. Kalau dulu dia duduk atas kerusi tenaga pengajar, kali ni dapat lah dia menghentam dan mengkritik pelajar-pelajar tu from the technical aspek of singing. Aku memang respek giler dengan Siti Hajar sebab dia langsung tak bias and dia bagi komen yang telus. Aku tengok terkebil-kebil budak-budak tu bila Siti Hajar bukak mulut dia. Haa.. takut pun korang ye… selama ni korang nak kena puji aje ya… ni dia orang yang tak kasi can kat korang. Aku salute dengan Siti Hajar.

Tiara :
Datin ni sekarang asyik berkepit aje dengan si Stephen Rahman ni sejak kebelakangan ni. Yelah, aku tau lah yang diorang berdua tu terikat dengan Puteri Gunung Ledang the Musical, tapi aku rasa lagik baik kalau dia bawak Dato’ Effendi Norwawi tu. Anyway, aku rasa Tiara tak jalankan sangat tugas-tugas dia dengan baik. She should be more bernas dalam komen-komen dia.

Aku nak cakap sikit pasal pengkritik tetap kita ni. Kadang-kadang aku tak paham apa yang cakap kan.Aku rasa dia pun tak paham entah apa yang dia merepekkan tu Student-student tu lagik lah tak faham dengan kehendak si Adlin ni sebenarnya. Kejap dia cakap main dengan ruang yang cukup luas, kejap dia cakap pegang ruang yang ada kat sekeliling body student tu. Kejap dia cakap dia suka budak-budak tu minimize kan persembahan dia, kejap dia cakap dia lagi suka budak-budak tu all out dalam persembahan dia tu. Kejap cakap ni, kejap cakap tu!

Macam malam tadi, bebudak tu punya effort nak menari salah, kalau berdiri tegak pun salah, tak move pun salah, move pun salah, kadang-kadang tu serba salah budak-budak tu dibuatnya. Isk… senang citer kadang-kadang aku rasa apa yang dia cakap tu crap aje.

Persembahan Bonus (Aku Sudah Jatuh Cinta)

Aku rasa persembahan bonus pembukaan ni not that bad lah. I mean, considering that they are already in concert ke lapan, memang lah diorang boleh buat lagik baik lagik. Tapi at least aku nampak effort diorang dalam lagu ni. Faizal tak ada masalah bab menyanyi.Same goes to Haziq, suara dia pun kira okay for this song. Farhan and Velvet, macam biasa lah, memang tak payah nak dipertikaikan lagi bab suara diorang tu. Yang aku paling suka untuk persembahan adalan koreografi diorang yang nampak lebih menarik dan harmon. Aku nampak effort diorang untuk menari dengan bersungguh-sungguh walaupun ada masa, si Faizal tu tetap menari macam kongkang jugak.

Persembahan Pelajar-pelajar

Farhan (Emosi)

First thing yang aku nak cakap adalah pasal pakaian si Farhan tu. Berapa punya seksa lah dia nak jalan dengan kasut high-heels dia tu. And the skirts tu buatkan si Farhan tu jalan macam orang yang baru lepas makan jamu rapet aje jalan dia. Jalan macam nak kepit ape benda aje dari jatuh. Aku suka tengok clipping yang disediakan untuk si Farhan tu. Makan hati agaknya si Leez tengok video clip tu.

Apa-apa pun, aku senang dengan cara pembawakan Farhan dengan lagu ni biar pun skirt dan kasut dia tu nanpak menyeksakan. Dia cuma kena betulkan low note dia tu sebab ada masanya aku tak berapa dengar. Is it that ataupun telinga aku ni yang dah lama tak korek? Heheheh…. Tapi projection suara dia very jelas dan terang.. Walaupun Adlin kata feel dia kurang, tapi aku rasa aku feel dia kena dengan lagu yang dia bawakkan. Takkan lah dia nak feel sedih macam orang hilang laki kot? Lagu ni pun mellow, so, kena lah dengan feel dia tu. Yang aku rasa kurang sikit adalah gaya nyanyian dia tu. Sebab dia kerap gunakan gaya nyanyian yang hampir sama untuk setiap nyanyian.

All in all, ni adalah persembahan yang aku paling enjoy dalam ramai-ramai pelajar-pelajar tu. Aku tak boleh bayangkan macam mana dia nyanyi with that shoes.Anyway, I love the hats.

Haziq (I Need to Know)

Haziq lah Tiara….. Not Faizal. Anyway, lagu ni memang lagu susah untuk Haziq. Aku tak ada masalah sangat dengan nyanyian Haziq untuk lagu ni. Sedap tu memang kira okay lah tapi kalau ikut telinga aku yang masih belum dikorek ni lagik, aku masih ada dengar lenggok-lenggok asli dalam nyanyian dia tu. Betul ke? Okay.. diction sebutan perkataan English aku rasa not that bad lah walaupun masih boleh diperbaiki tu. Besides that, aku rasa dia boleh bawak lagu ni dengan baik. Cuma towards the end tu aku rasa dia macam off tempo and off beat sikit. Entahlah. Mungkin ni jugak kesan dari telinga aku yang dah lama tak dikorek ni.

Tapi yang aku paling respek kat Haziq ni adalah keberanian dia nak explore tarian dia tu. At leat dia takde lah nampak kongkang sangat minggu ni.Move dia kira okay lah jugak kalau nak dicomparekan dari koreografi dia pada konsert-konsert yang lepas. Takde lah kongkang sangat tarian dia kali ni.

Bertambah kronik lah penyakit anxiety disorder tu di kelilingi dek penari-penari dia tu. Hahhaha… Tapi colour pakaian dia tu memang reminds me of someone.. Korang nak tau siapa?.....


Photobucket - Video and Image Hosting

Velvet (Penantian)

First of all, aku rasa Velvet tak utilize sepenuhnya kehadiran quintet iringan yang dibawakkan khas untuk membantu persembahan dia. Dia patutnya lebih berinteraksi lagik dengan pemuzik iringan tu. Kalau dia dapat buat macam tu, aku rasa mesti persembahan dia lebih baik lagik. Dari segi nyanyian, aku tak ada masalah sangat dengan nyanyian dia. Aku rasa dia dah improve low notes dia. Much better than dari masa dia nyanyi lagu Teman Tapi Mesra.The only thing is that lagu ni lagu slow, but dia hit the low notes too high for that song.

Penghayatan Velvet tu nampak lebih dari ape yang diperlukan untuk lagu tu. Sama jugaklah dengan Puan Fauziah Nawi punya penghayatan untuk persembahan si Velvet ni. Entah kenapa dia tiba-tiba melalak bagai nak rak agaknya? Terlampau sedih dengar lagu ni ataupun she cannot accept the fact that people are criticizing the way she teach her students. Sorry lah kalau aku terlebih cakap sikit tapi dia selalu ajar student-student dia tu to hide their emotions tapi dia sendiri tak pandai buat benda tu.

Seperkara lagik, siapa lah yang paksa Velvet pakai baju tu agaknya? Pakaian si Velvet tu memang menyeksakan.And one more thing, entah mangkuk hayun mana lah yang bagi dia kasut tu. Entah apa-apa entah. Memang betul macam kata si Adlin, macam langsuir dok menyanyi atas pentas aje. Tapi masa mula-mula aku tengok Velvet.. aku teringat kat

Photobucket - Video and Image Hosting

Amirul (Jatuh)

Memang patutlah pun kau jatuh minggu ni. Dah 2 minggu aku tengok gaya beruk mak yeh kau tu.Kau nak sangat ke jadi beruk ?And frankly speaking, aku dah naik menyampah dengan gaya Amirul tu. Try to grow up lah bro!

Photobucket - Video and Image Hosting

Aku rasa Amirul lah pelajar yang paling tak bersungguh-sungguh dalam persembahan dia pada minggu ni. Aku memang ada masalah sepanjang persembahan dia tu. Dari intro dia yang out, sampai lah ke low notes yang sememangnya out. And dia memang ada masalah low note yang nampak sangat. At this level yang dah ada kat konsert ke lapan, this shouldn’t have happen.

One more thing, gaya persembahan dia memang out dan tak ada apa-apa yang boleh menarik perhatian aku pun. Berdiri terpacak macam tiang bendera and sometimes terhuyung-hayang mundar mandir ke depan ke belakang tu. Aku tak rasa apa-apa pun feel dia untuk lagu ni. All I can say, ni adalah antara persembahan terburuk Amirul sepanjang 8 konsert Akademi Fantasia.

And one more thing, seluar si Amirul tu, memang aku nampak kesamaan dengan gambar kat bawah ni. Kalau dipakaikan baju macam tu jugak, memang sebijik lah samanya.

Photobucket - Video and Image Hosting

Faizal (Smells like Teen Spirit)

Laaa… ada jugak penonton yang dah berjangkit dengan penyakit Anxiety Disorder si Haziq tu ke? Hahahahah… kelakar aku tengok makcik tu terketar-ketar tangan bila si Faizal menyanyi.

Apa-apa pun, mula-mula dia dapat lagu ni, aku pun takut jugak. Yelah, entah boleh bawak entah tidak lah dia dengan lagu NIR-VA-NA ni. Dia bukannya fasih berbahasa inggeris pun. Memang struggle giler nak menghafal lirik lagu ni.

Aku suka stail Faizal bawak lagu ni. Tak ada terikut-ikut cara Kurt Cobain. Cara dia nyanyi tu memang penuh dengan stail keterengganuan. Aku suka suara dia yang serak-serak dan husky tu.Bagi aku memang kena dengan lagu ni walaupun kadang-kadang tu sepatah haram pun lirik dia yang aku tak faham apa yang dia nyanyikan tu. And one more thing, dia kalau menanyi, suka sangat dongak ke atas. Alahai.. ko suka sangat ke tengok silling dewan tu Faizal oi? Dah puas Syafi cakap, kalau high notes, jangan dongak ke atas. Dia suka repeat the same mistake. Dan stamina dia mula kurang towards the end of the song. Bunyi lagu tu pun dah macam entah orang asli mana nyanyi lagu omputih entah,

Tapi, ni lah persembahan terbaik dari Faizal yang aku dah tengok sepanjang lapan konsert Akademi Fantasia ni. Lantak lah vokal ke laut ke… suara dia sumbang ke… speaking London bunyi terengganu ke…the energy and the spirit that he lifted masa dia buat persembahan tu memang menggegarkan lah. Tengok aje lah sorakan dan tepukan yang dia dapat untuk persembahan dia tu. Stage presence dan confidence level dia memang tinggi giler.

Aku tengok, lepas persembahan Faizal, barulah tenaga-tenaga pengajar tu berani nak angkat muka diorang tu. Kalau tak, tengok lantai aje lah diorang tu.

Persembahan Bonus : Cinta

Aku rasa ini adalah persembahan bonus terbaik setakat ni.Persembahan Farhan and Velvet ni mengingatkan aku pada persembahan bonus Marsha dgn Amylea masa diorang nyanyi lagu-lagu Adnan Abu Hassan musim lepas.
Memang tak ada siapa yang boleh nafikan yang vokal dua-dua orang ni memang power dan bagi aku, vokal diorang memang compliment each other. Takde lah masing masing cuba nak try to steal their partner’s limelight.

Yang aku rasa kurang dalam persembahan diorang ni adalah interaction. Diorang kurang berinteraksi antara satu sama lain. Kan lagu ni lagu duet, so, aku rasa persembahan ni lagik berkesan kalau diorang dapat lebih berinteraksi dgn body dan eye contact antara satu sama lain.

Lepas tu, diorang tunjuk pulak clip masa si Donald Duck tu datang ke akademi sebab si Faizal tu rindukan sangat dengan si DD tu. Hmmm…. Ada feeling jugak si Donald Duck tu ya. Hehehhe…. Tu lah Haziq, tak nak cayer cakap orang lain, sekarang baru kau tau ha…

Persembahan Bonus : Bila Rindu

Aku rasa VT tadi banyak bantu menaikkan feel diorang untuk persembahan bonus terakhir diorang.Aku nampak harmoni dalam nyanyian diorang dan expression yang budak-budak tu tunjukkan kena dengan feel lagu ni. Tapi aku tetap kecewa dengan persembahan vokal Amirul yang aku rasa memang out.

Menuju Puncak

Persembahan kali ni nampak kosong giler lah. Yelah, dah tinggal 5 orang aje atas pentas tu. So, memang nampak kosong lah pentas tu. Sepatutnya diorang gunakan peluang ni dgn sebaik-baiknya nak isi kekosongan kat atas pentas tu. Diorang patut cari jalan macam mana nak memeriahkan pentas. Maybe at this point diorang patut pelbagaikan lagik koreografi Menuju Puncak tu.

Kesian Haziq sebab head mic dia rosak dan suara yang aku dengar pun banyak suara si Farhan and Faizal aje.

Keputusan

Aku tengok jam, baru pukul 10.40 masa diorang habis Menuju Puncak dan nak umumkan keputusan malam ni. Aznil has about 20 minutes at hand sebelum habis konsert. Aku fikir gak, apa yang si Aznil ni nak bebelkan sampai 20 minit. Pastu, Aznil mula membebel bab prestasi budak-budak tu lah, improvement budak-budak tu lepas 8 minggu lah and macam-macam lagik lah…

Pastu, aku tengok yang nada Aznil dah mula bertukar dan dia dah mula intense masa nak umumkan keputusan. Dia dah macam naik angin dah sebab tak puas hati dengan prestasi and performance bebudak tu selepas konsert ke lapan. Apahal pulak lah yang dah rasuk si Aznil?

Sekali.. tup tup… si Aznil lari ke belakang pentas dan air time untuk iklan pulak dikeluarkan. Aku cakap dalam hati.. takkan Aznil tak tahan nak kencing kot? Sebab tu meluru keluar dari pentas nak ke tandas tu? Hahahahha…. Tak lah.. aku memang dah agak yang something is coming up lepas iklan.
Memang betul sangkaan aku. Rupa-rupanya itu semua propaganda dan gimik aje. Alah.... aku rasa ada yang dah boleh baca pun sebenarnya ada kezutan pada konsert malam ni. Bila Aznil keluar aje balik lepas iklan, muka dia relax aje.. Kan aku dah cakap.. itu semua gimik biasa yang Astro dah selalu sangat buat. Cuma lakonan Aznil tu lagik baik dari lakonan dia dalam Aku No. 1 aje.

Mula-mula Aznil umumkan pelajar yang keluar.

Akhirnya perjuangan si budak cengeng tu berkahir malam tadi. Amirul terpaksa usung bag dia keluar dari akademi sebab dia dapat undian paling rendah.

Lepas tu, Aznil umumkan pulak kejutan pada malam tadi.Dia bawak keluar lagi satu bag dari belakang pentas. Dia cakap bag tu mungkin untuk sorang lagik pelajar yang akan terkeluar minggu ni. Aznil jugak umumkan pelajar-pelajar yang akan ke konsert final Akademi Fantasia 2 minggu lagik. Mula-mula dia umumkan Faizal, then Velvet. Masa tinggal si Farhan and Haziq, dia umumkan Farhan akan ke final. Aku tengok si Haziq dah nak menangis dah sebab tak dapat ke final AF. Hahahahha… rupa-rupanya, Haziq akan ke final dan bag tu sebenarnya untuk sorang lagi bekas pelajar buangan yang akan bertanding pada konsert minggu ke 9.

Maksudnya, minggu depan tak ada pelajar yang akan tersingkir dan 5 orang akan ke final. Semua 8 bekas pelajar tu akan bertanding pada konsert minggu depan untuk menentukan siapa yang akan terpilih untuk ke final. Farhan, Faizal, Haziq dan Velvet hanya akan jadi penonton pada minggu depan.

Aku kata :


YAHOOO!!!!!! Akhirnya, keluar jugak si Amirul tu. Aku admit yang aku memang gembira dengan keputusan malam ni. Yelah, kalau nak dicomparekan dia dengan pelajar-pelajar lain, Amirul memang tak tunjukkan perkembangan yang banyak dari segi vokal dan persembahan dia. Sorry to say… aku memang just tak minat dengan Amirul dan aku tak nampak apa-apa pun keistimewaaan dia. So, aku rasa pengundi telah menjalankan tanggungjawab diorang dengan baik sekali. Korang dah mula pandai menilai bakat budak-budak tu. Good boy! I have to say, aku memang puas hati lah dengan keputusan malam tadi.

Tentang kejutan tu, sebenarnya aku memang tak terkejut sangat pun. In fact, aku memang dah expect dah pun. Yelah, cuba korang bayangkan, kalau tak ada AFMASUK, minggu depan ada sorang lagik pelajar akan terkeluar, takkan lah 3 orang aje kot masa final nanti? Tak ada thrill lah kalau 3 orang aje masa final tu nanti. So, aku memang dah expect benda ni akan jadi.

Cuma aku tak faham apa signifikannya dibuat AFMASUK ni pada hujung-hujung musim ni. Yelah, ini bukan ke sessi pembelajaran? So, macam mana bebudak yang dah terkeluar tu, especially Nora, Karen or Rich yang dah terkeluar awal tu nak catch up dengan kelas-kelas yang ada kat akademi tu?

Sessi hentam menghentam



Ada a few things yang aku nak komen sikit lah. First and foremost, Adlin tu pulak apahal? Aku memang tak marah bila dia cakap kat Faizal JANGAN HISAP DADAH. But he mentioned pasal dadah for the second time, kali ni dengan lebih kurang sedap, aku rasa pissed off. Ada ke patut kau tanya sama ada Faizal atau penonton yang hisap dadah. HOI! Agak-agak lah!

Aku suka dengan komen-komen yang Siti Hajar tu bagik. This is how a professional speak and she knows what she is talking about. Selain dari kritikan dan komen ditujukan untuk budak-budak tu so that they can improve themselves, indirectly Siti Hajar tu menunjukkan kat tenaga-tenaga pengajar tu macam mana caranya nak jadi cikgu kat Akademi Fantasia. tu bermaksud yang cikgu-cikgu. Haaa.. ambik ngkorang. Aku tengok semuan tunduk kebawah aje masa konsert tu. Baik Fauziah Nawi, Syafi, Ajai and even Sham.

Anyway, pilihan aku untuk konsert malam tadi

Farhan ****
Faizal ****
Haziq ***1/2
Velvet ***
Amirul (Sorry… aku tak bagi satu star pun sebab bagi aku, he doesn’t deserve it at all)

Since dah ada AFMASUK ni, take this chance to vote untuk pelajar kesayangan korang. Apa-apapun, pastikan yang korang undi masuk tu betul-betul ada bakat menyanyi dan bukannya bakat alih suara untuk kartun-kartun Disney channel tu aje okay.So,

AFMASUK DIDDY

Or

AFMASUK ZILA

Dan hantarkan ke 32999.

Oh ye.. ulasan ulasan lain:
Budak yang claim aku AFMASUK LOTTER. (Not in a million years, bro!)
Budak yang satu suku masak, tiga suku mentah dan setengah akal.
Presidente yang tengah bercuti!
Adios!


My complete profile, darn it!






Filem Kita
Berita Harian
Dewa 19 Official Site
Jiwang
Photobucket - Video and Image Hosting


orang tengah lepak
Who links to me?
Free Counters
Since 17.07.2006


Check Page Rank

Locations of visitors to this page

referer referrer referers referrers http_referer