« Home | Jolly good! » | Coming Soon » | Not really The Departed » | Mukhsin movie trailer » | And the nominees are.... » | Pathfinder (2006) » | The Da Vince Code (2006) » | Malam yang TERLALU ISTIMEWA » | American Pie: The Naked Mile (2006) » | Night at the Museum (2006) »

Eat Healthy, Live Healthy

One of my close friend, Fazri who was admitted to Hospital Tawakal Tuesday last week due to hypertension dah pun di-discharged kan last Monday. He was also suspected dengan heart problem. Ikut cerita wife dia, dia macam dah nak pitam the day before he was admitted and tulang belikat dia pulak dah sakit. So, disebabkan dia dah tak tahan, his wife took him to the hospital and immediately after that, he was admitted.

Yang membuatkan aku terkejut tu, sebab as far as I am concern, mamat ni sikit lah punya sihat. Main ping-pong tiap-tiap petang, he eats balance food (I think), he plays football and futsal. The only thing is that, he smokes a lot. Yep, dia memang avid smoker. Dan tu jugak yang aku risaukan tu, aku pun merokok kuat jugak. Ada lah dalam a box of 20 tu. Well, I consider that banyak lah kot.

Okay, ni aku nak bagi sikit biology lesson dekat korang. Korang tau tak, for a normal men, tekanan darah yang normal adalah Diastolic tak melebihi 87 (Diastolic < 87) and Systolic tak melebihi 137 (Systolic < 137). Dari apa yang dia cakap pada aku, Systolic dia dah melebihi 200. I told him! Shit! Serius ke beb!

Anyway, mula-mula tu, dia kena buat test ECG. Lepas tu, he underwent angiogram test at Ampang Puteri to see whether he has some heart problem. He also went for an endoscopic test after that. Tapi alhamdulillah, masa aku gi lawat dia kat Ampang Puteri tu, he is not in any kind of danger of heart diseases. Yelah, risau jugak aku sebab before this, arwah bapak dia memang kena stroke sebelum ni pun. So, penyakit macam ni, kalau dah ada dalam family, chances that one of the child kena pun besar jugak.

This is surely good news. Alhamdulillah! Tapi yang bestnya, MC dia dah diextendkan seminggu lagi and he has to come back to the hospital untuk follow-up. Lama tu beb! Lepas follow-up to, sah sah la MC dia akan diextendkan lagi dalam 3, 4 hari. Heheh

Aku pun pelik macam mana dia boleh didiagnosed kan dengan penyakit macam tu. Darah tinggi? Takkan dia makan lembu sampai seekor kot? Sampaikan tekanan darah dia boleh naik tinggi macam tu sekali? Is it because of the peer pressure of work? Or is it because of external factors? I mean, memang kerja dia berlambak pun. Mula-mula tu, arwah bapak dia meninggal pada 31 Disember 2006, pada 11.30 pagi Hari Raya Korban. Tambahan pulak last Thursday, masa dia tengah dok main futsal kat Seksyen 14 PJ, his wife met an accident while she was driving his car going back home.

Not to insinuate, tapi kita tak tau lah kan? Selain dari kesihatan, kadang-kadang benda macam ni pun boleh mempengaruhi jugak kan? Depan kita dia boleh lah hoo hoo haa haa, tapi deep inside, we don't know what is he thinking right?

Yang bestnya tu, dalam sakit-sakit dia tu, boleh lagi dok mengurat nurse-nurse kat Tawakal tu. According to him, misi-misi kat Tawakal tu semuanya muda-muda dan comel-comel belaka. Kawan-kawan aku yang pergi melawat dia pun kata benda yang sama jugak. Hahaha… padahal bini ada kat sebelah tu. So, pada korang kat luar tu yang teringin nak masuk hospital, aku highly recoomend Hospital Tawakal sebab nursenya yang muda-muda dan comel-comel blako.

Apa-apa pun, risau jugak aku! Aku ni pun boleh diconsiderkan heavy smoker jugak. Makan pun jenis yang bantai semua yang ada and I rarely work out. Lepas ni, kenalah berjaga-jaga and amalkan cara hidup seimbang. Blah!

Labels:


My complete profile, darn it!






Filem Kita
Berita Harian
Dewa 19 Official Site
Jiwang
Photobucket - Video and Image Hosting


orang tengah lepak
Who links to me?
Free Counters
Since 17.07.2006


Check Page Rank

Locations of visitors to this page

referer referrer referers referrers http_referer