« Home | Lagu Baru AF » | Akademi Fantasia kembali lagi.... » | Everyone has a first ove story to tell » | Ne me quitte pas » | A little update about me... after some time! » | Pesanan Penaja » | Kuch Kuch Hota Hai (1998) » | Coming to an end and a new beginning. » | Norbit (2007) » | Ghost Rider (2007) »

Konsert Kedua Akademi Fantasia 5


Lepas teruk kena hentam minggu lepas, this is the week for them to prove themselves worthy to be in the academy. Bukan apa, kalau tak ambik pusing komen-komen dan kritikan-kritikan minggu lepas, memang kena lagi lah minggu ni.

Sessi pengenalan yang berbeza dari yang sebelum ni. Kinda interesting... interestingly pelik and funny. Then again, it looks like some fashion show with a mix of some robot show kat Science Fest aje. Hahahaha... kelakar pun ada. tengok masing-masing dengan gaya robot dah season tu. hahahaha... Yang paling awkard rasa aku si Aswad, Rizal, Noni dengan Mila. Entah siapa lah punya idea untuk buat sessi pengenalan yang macam ni. Aku rasa better stick to the old one. At least, it's not time consuming.
 
Candy - Semua Jadi Satu

Kalau Dekna dapat kejutan masa kat klinik dengan Amy Mastura, Candy dapat kejutan yang paling besar malam ni bila 3 Diva Ruth Sahanaya, Kris Dayanti & Titi DJ. This should be a peniup semangat for Candy to deliver her best performance. And she did gave a good performance. It is a much much better performace than last week. Penggunaan pentas yang agak baik dan her move was tapped-in with the music. Walaubagaimana pun, Candy is still lemah tang low note tu walaupun yang lain-lain dia ok. Her confidence level pun boleh tahan jugak. Mungkin dapat tiupan semagat dgn kehadiran 3 penyanyi dari Indonesia tu kot?. Aku terhibur dengan persembahan Candy untuk konsert kali ni. Komen-komen yang dia terima dari pengkiritik pun nampak positif. Agaknya sebab pengkritik tu pun kena kritik kot?

Rizal - Kembali Merindu

Aku terasa macam si Rizal ni over confident sikit. Lagi satu, dia ni kuat menjawab. Rata-rata budak-budak tahun ni semuanya kuat menjawab sampaikan Aznil had to take the mic off him. Susah betul kalau dah pandai menjawab ni. hehehehe...Tapi again, persembahan dia minggu ada menunjukkan peningkatan dari minggu lepas. Confidence level yang tinggi. Kalau minggu lepas, nampak berkerut sangt dia menyanyikan lagu tu, minggu ni nampak lebih relax.Dari segi persembahan dia, aku rasa persembahan dia biasa aje. Nak kata bertenaga, melampau pulak tapi kalau tak bermaya, tak boleh jugak. So, it's balacnce la. Face expression yang bagus sebab lagu ni lagu rancak yang bermood happy. So, kira sync with the songs lah. Cuma satu benda aje yang aku rasa sangat la tak sesuai. Berlakon miming goreng main gitar tu. Cukup lah menyakitkan mata aku tu. Tak perlu lah beb ngko nak act dengan gaya macam tu.

Ebi - Bailamos

I can say that this is a different side of Ebi yang very entertaining. His attempt to dance was something yang aku respek. Eventhough Ebi ni quite reserved orangnya, tapi aku rasa he gave his best shot for this performance. It wasn't too mechanical and it wasn't that smooth. It wasn't a sexy performance but it was anentertaining one. Aku tak nak sebut bab diction sebab aku dah nyatakan my POV pasal diction tu in my previous entry on Konsert AF. CUma santu benda aje yang aku nak kata, pasal budak kecik belly dancer tu. Walaupun budak kecik tu entertaining, tapi aku rasa tak masuk and tak kena dengan lagu tu. Pakaian belly dancer dengan lagu tu are from 2 different continents. Aduh! Astro suka ambik benda recycle ke? And one more thing, can someone get this guy a haircut. Please!

Heliza - Aku Bukan Untukmu.

Eventhough she delivered her performance well, tapi personally, aku lagi suka dengan persembahan dia last week. Memang tak dinafikan yang suara dia memang lemak merdu diminati ramai (dah macam tagline untuk susu lah pulak!), and she can feel the song. It was a good delivery and her vibrato tu dah kurang dalam 300 gram walaupun still ada. Cuma kadang-kadang tu suara dia tak kedengaran. Either she has problem with her low notes, or memang muzik tu terlampau kuat. Tak tau lah aku! Walaupun gaya persembahan dia static, tapi aku suka sebab kena dengan jenis lagu dia. Overall, it was a good performance eventhough aku lgi suka dengan persembahan dia minggu lepas.

Aizat- Basket Case

Bagi aku, this is one of the best performance for the night. The attituce was accurate, the vocal was good, the move was fine. Cuma 2 perkara aje, the fire-cracker was not suppose to be there and he didn't make eye contact with the camera. Walaupun dia berterabur bergerak sana sini, I think the song requires him to do so. Dia pun tak berapa pancit untuk lagu ni. Mungkin ada yang tak setuju dengan pendapat aku but I enjoyed the performance. Kelakar lah bila penari sihat tu keluar, eventhough it didn't help his performance, but it proved that size doesn't matter. As long as you have the will, and you are strong, insya allah you can excel in what you do.

Fatin - Bila Rindu Ku Sebut Namamu

I don't know why but there's just something awkward and wrong about her performance. Aku tak lah tertarik sangat dengan persembahan dia minggu ni. And same as Heliza, I think that her last week performance was better despite being the shortest performance ever (I think!). Vokal dia macam tak kena dengan lagu tu and she didn't deliver it very well.She has a low note problem. Aku tak dengar apa pun bila tiba bab tu. Mungkin yang okay untuk persembahan dia ni hanya feel dia aje. Bab lagu n n yanyian tu, it wasn't that strong.

Farha – Biarkan Aku Menangis

This is Farha. This is his genre of music. I like Farha's performance this week much much better than last week. Vocal yang jauh lebih jelas, expression yang lebih baik cuma movement dia yang sedikit berterabut dan tak tersusun. Cuma bila tiba tengah-tengah lagu tu dia dah menerawang entah ke mana-mana aje. Dia dah semacam hilang focus bila sampai kat tengah-tengah lagu.  And movement dia untuk lagu ni dah semacam   Farha salah sorang yang buat gaya macam Khai tu yang aku rasakan macam entah apa apa entah.

Mila – Gotta Tell You

Mila is one of the girls yang ada suara yang sedap cuma untuk lagu ni, aku rasa dia tak give her 100% for the song. Satu persembahan yang menarik walaupun ada sikit masalah bab diction. As I've said, aku takkan sentuh bab diction. Suara dia memang lah lantang cuma kadang-kadang tu suara dia sayup sangat sampai ade masanya aku tak berapa dengar ape yang dia nyanyikan. Besides that, the move was fine and I was quite entertained with her performance.

Afiq – Biso Bonar

Afiq has an added advantage because dia minat lagu ni. Cuma sayang, dia tak menggunakan peluang yang sepenuhnya bila diberi peluang mempersembahkan lagu ni. Satu masalah mamat ni yang aku nampak adalah he started of slow. For the 2 performance, aku nampak masalah yang sama. Suma bila sampai ¼ of the song or the 2nd verse baru he gave his best. Tapi dia nampak confident dengan lagu ni walaupun aku tak berapa suka dengan gaya tarian sumazau yang dicombinekan dengan lagu slanga negeri ni. Memang Afiq ada stail tersendiri dalam cara persembahan dia and this week, he played with the camera, which is good compared to last week. Mungkin dia ada sikit masalah bab low note tu aje kot. Entah, aku bukannya expert bab ni.

Noni – Mirai E

Dear Astro,

Please be informed that the name of the song is MIRAI E and not MI RAE. Please amend the credit title for the song.

Thank You
Maddox

Shish! Ape la Astro ni. Tajuk lagu pun salah. Aku tak faham apa yang dia nyanyikan. Memang aku tak faham bahasa Jepun tapi aku suka dengan persembahan dia minggu ni. Kalau dia sepet sikit, mungkin ada rupa Jepun instead of Chinese kot? Bab diction bahasa jepun, entah betul entah tidak. Aku tak tau. Mungkin boleh tanya En. Yamada walaupun dia tak berapa membantu sangat pun komentar-komentar dia tu. Apa-apa pun, I think that it was a good performance.

Dekna – Cinta

Dekna memang selamba, tapi kalau terlampau selamba, ia akan memakan diri sendiri. Kenapa? Aku tak tau lah korang perasan ke tak tapi masa towards the end Dekna and the back-up singers didn't sync at all. Both of it was really off tempo. Penyanyi nyanyi lagu lain, back-up singer nyanyi lagu lain. Ini lah satu kelemahan Deknya yang aku perasan. She can get too caught up with that sampaikan dia boleh terlupa dengan benda-benda macam tu, She gave too much attitude untuk lagu ni and yang penting ini bukannya lagu dangdut. So, gelek-gelek tu tak perlu lah kot. One more thing, that "come on" thingie yang dia asyik sebut tu is also something yang aku rasa tak perlu untuk lagu ni. Sorry to say, Dekna macam syok sendiri masa nyanyikan lagu ni.  

Dafi – Pencinta Wanita

This pretty boy always gets the easy one and he gets it off just nice. It was nothing spectacular or special. It was kinda usual  with a little better version than Irwansyah. It was an easily song which doesn't really rest Dafi that much. Takde yang istimewa sangat persembahan dia tu. He got the loudest cheers simply for 2 reasons. One is because of the song and two, because he is a pretty boy. That's about it.Sebab tu undian dia yang paling atas sekali. Among the girls, he is hard to resist. Come on, admit it! Not that I hate him, bukan. It's because for me, his vocal hasn't been tested yet. Cuma untuk lagu ni, he played safe walaupun tak berapa rancak.

Aswad – Nak Kahwin Duit Tak Ada

I don't know if he is really talented or it was just a lot of support. He can sing, no doubt but it was simply plain and ordinary. Suara dia okay aje walaupun mamat ni jenis yang boleh nyanyi lagu rock kapak. But what's with that hand movement? Dah serupa Khai campur Haziq la pulak. Aswad ni jenis yang macam Dekna, jenis muka selamba badak aje. And that costume doesn't just fit the song and the mood of the concert lah. Macam pakaian koleksi sendiri aje. Ke dia beli dekat flea market kat Petaling Street tu? Apa-apa pun, his performance was just okay.

Shawal – Kenangan Mengusik Jiwa

Shawal was one of the best that night. Mungkin the hairdo was alittle bit funny and awkward, sebab tak kena giler dengan bentuk muka dia. Tapi, he delivered the song well and he managed to show all of them what he is capable of. Betul kata Hattan that he can sing. His performance was good. Just one thing, his advantages of height can be a disadvantages at times. Sebab apa? Sebab terlampau tinggi, his dance move looks quirky. Nampak kelakar sangar bila dia menari dengan back-up dancers tu. Dia boleh menari cuma aku rasa kelakar aje. All in all, it was one of the best performance of the night and it's a good thing he got to end the concert with a blast.

Menuju Puncak

It was way better than last week. The choreography was well mannered and most important, lyrics diorang tak berterabur. Aku cuma harapkan a faster beat for Menuju Puncak. Yelah, it is one of the life of Akademi Fantasia and kalau boleh, kita nak end the concert with a high momentum. Kalau slow sangat, rasa sayup and nak membuta aje. Kelakar pulak bila budak-budak tu buat free move and ada pulak yang buat macam gaya sotong and obor-obor terkapar-kapar kat lautan. And Aizat, what's with him? Hahahahah….. macam cargo plane nak mendarat kat LTSAAS aje.

AFIQ TERKELUAR?

Nothing that I can say. Walaupun ada yang perform lagi teruk dari Afiq, tapi dah nama pun reality show. So, aku tak nak comment lebih-lebih on whether it is his time to leave that night. Itu semua pilihan penonton yang mengundi. Kalau takde orang yang mengundi untuk dia, macam mana dia nak stay kat dalam Akademi? I don't know if his confession that he has epilepsy was the reason why he got kicked out. Bagi aku, itu bukannya a strong reason. It was just his time to go. KAlau dia berbakat macam mana pun, tapi takde sapa nak undi, macam mana. Dah memang adat resam Akademi Fantasia macam tu. Aku cuma harap pengundi kali ni lebih bijak mengundi. (Shish! I say this every time huh?)

Overall, aku rasa persembahan ke 14 pelajar Akademi Fantasia musim 5 ni ada menampakkan banyak peningkatan kalau nak dibandingkan dengan minggu lepas. Cuma satu benda aje yang still sama, diorang still kurang eye contact with the camera walaupun ada 2 atau 3 orang yang dah pandai nak cari camera. Having said all that and this is only the second concert, they still have a long way to go. So, they better keep the momentum running and accelerated for the next round.

These kids rajin menjawab apa yang ditanya sampaikan apa yang tak ditanya pengkritik pun dijawabnya jugak. Sampaikan Aznil terpaksa ambik mic dari diorang for a few times lah. Mungkin the academy should teach them the ethics of a performance kot.

AFUNDI SHAWAL

tajuk lagu minggu ini 'Ku Berlari'..

dgn itu.. larikkk!

Post a Comment

My complete profile, darn it!






Filem Kita
Berita Harian
Dewa 19 Official Site
Jiwang
Photobucket - Video and Image Hosting


orang tengah lepak
Who links to me?
Free Counters
Since 17.07.2006


Check Page Rank

Locations of visitors to this page

referer referrer referers referrers http_referer