« Home | Review : All in a day's work of Maddox. » | Picture of da day » | Little Man (2006) » | Famous line dalam filem P Ramlee » | Crocodile Hunted. An Ode to Stevie! » | 129333*@&#!&#!_&! » | Catherine, You're fired! - Donald Trump. » | Siti Nurhaliza + Datuk K vs Mawi + Ina : Battle Star » | Merdeka!!! Merdeka!!! Merdeka!!! » | Lagu Remix yang Remuk! »

Leather & Denim... Fashion in Music... Mawi lagi?

Opening Gambit : Aku suka dengan opening gambit kali ni. Not too long but still wacky enough. Tapi kenapa gambit ni lebih fokus pada Apek aje? Is it because he is the host of Anugerah Era,DiGi is the main sponsor for Anugerah Era and Apek is the Duta of Sheila on 7.. ehhh... Duta Digi? Tapi aku rasa yang Reza and Rustam did a very good job.

Yang meng-konpius-kan aku adalah signifikan Agen-Agen 016 dan motor-motor besar dengan abg-abg boroi masa kat atas pentas tu. Ni sungguh-sungguh nak mempromote ni. Sampaikan TV3 punya rancangan pun boleh terselit kat rancangan Astro nieh! TAK RELEVAN langsung lah rasa aku.

Pengacara : Saiful Apek & Linda Onn : Okay.... ni adalah the weirdest combination ever on TV. I don't know about you but aku memang tak gemar dengan kombinasi dua pengacara ni. First of all, both of them are trying too hard. Semua lawak-lawak lama yang dah basi. Second of all, diorang memang takde chemistry langsung. They look like they have chemistry tapi the fact is they don't have any!! Period! Continuation between those 2 memang ada, tapi it's just plain not working out between those two.

Mungkin ketiadaan Aznil sebab dia pergi menunaikan umrah yang menyebabkan diorang tak ada pilihan lain selain dari memanggil Apek sebagai pengacara. Kalau tak, pasti Aznil akan lebih menggemparkan! Even he alone on a stand-alone basis pun dah cukup.

Info Ringkas Era : Okay... you've heard it at Anugerah Industri Muzik, you've heard it at Anugerah Bintang Popular and now at Anugerah Era? Come on la... enough is enough laa... takkan lah takde modal lain nak dijadikan dialog host-host kot? Asyik-asyik nak point out the same lame stories aje. Kenapa perlu nak bangkitkan lagik cerita macam tu for thousands of time? Can we like move on and do something refreshing for a change? Siap nak tapis-tapis tak cakap nama pulak. Everyone knows for a fact sape yang Linda and Apek tu maksudkan. So, baik korang cakap direct aje siapa tuan punya badan. Kan senang. Dari nak berkias-kias. Aku memang tak berapa suka sangat this segment.

Fashion Show : Okay... this just made the show worse. Dah la cukup dengan pengacara dua ekor tu yang tak reti nak idopkan majlis tu, ditambah pulak dengan FASHION IN MUSIC ni. I mean, what the heck is the purpose of doing a fashion show right in the middle of an award ceremony? Seriously, aku memang tak faham dengan konsep Anugerah Era tahun ni. Kenapa perlu diselitkan fashion show Hatta Dolmat, Jasmi Rejab, Adnan Hassan tu semua? Bagi aku, diorang patutnya fokus on the award itself. And the airtime used mungkin boleh digunakan untuk persembahan artis-artis. Kan lagi meriah?

Up to the point sampai aku rasa memang takde kaitan langsung fashion show tu dengan anugerah era. I am not pointing to the designer, but I am just asking what is the real purpose of having the show. Yes, FASHION IN MUSIC as the theme was fine enough cuma presentation anugerah era tu aje yang tak tepat. Aku teringat dress yang Nasha Aziz pakai during Anugerah Era. During what year tu aku tak berapa ingat lah (can anyone tell me?). Tapi pakaian tu memang direka oleh Adnan Hassan and Nasha look damn nice in the dress.

Pentas : I have to hand it to them. Konsep pentas tahun ni nampak lebih menarik dengan paparan skrin LCD yang besar gila babi tu. Babi punya LCD screen pun tak besar macam tu. Cuma mula-mula aku tengok show tu, aku pelik! Kenapa ada kerusi kat tengah-tengah tu?And why is there a lane macam hemisphere punya bentuk yang mengelilingi tempat duduk tengah kerusi tu? Ape? Diorang nak pemenang anugerah tu twirl and round kat satu pentas tu ke? Rupa-rupanya it is for the model yang melidi tak cukup kalsium tu nak catwalk! Laaaa.... Aku rasa macam tak praktikal sungguh la! Reka bentuk pentas last year was much better.

pix, courtesy of fiebie

Show : For me, 2 show yang paling meletop, gempak, best, meletop, gembak, best, meletop, gempak, best is Sean Ghazi and Ning Baizura. Sean Ghazi's rendition of Jeritan Batinku membuatkan aku melabel dia macam Michael Buble Malaysia. Memang sedap pada telinga aku! Ning Baizura? What can I say? I can say that I like the song and I can say that I like the show. The choreography was nice. The costume was nice and the kerusi was good. Memang one of the happening show of the night.

Yang lain-lain? Search as the opening show is definitely a good choice but the pick of song? It just sounded to awkward sikit. What I mean is that in the sense that they are singing a new song. Kalau diorang dapat buat revival lagu-lagu lama diorang tu, aku pasti mesti lebih gempak punya lah. Bagi aku, Mawi did okay this time; furthermore dengan bantuan koir bebudak sekolah tu yang menambahkan harmoninya.

Aku sikit kecewa dengan persembahan Sifu M Nasir. Aku bukan kecewa dengan persembahan dia. Tapi aku kecewa dengan diri aku sendiri. Aku ingatkan dia nak bawak lagi Juwita Citra Terindah. Hampa rasanya! Yang lain-lain macam Elyana, Farawahida, Spider, Sixth Sense,Shazzy, Pretty Ugly, Samir and Pop Shuvit pun biasa aje. Tak ada yang menarik sangat dalam show diorang. Just wanna ask you all one thing, is it me or is Tam Spider tu pakai celak macam Billy Joel Green Day tu? Hehehhe....

Budak-budak AF tu pun biasa aje. Macam Vince, Zahid, Faizal. There's nothing really special for their show. Macam konsert mingguan Akademi Fantasia sahaja.

Overall : Anugerah Era tahun ni memang tak meriah langsung. Sorry!! That sounded too harsh! Kurang meriahnya. Not like last year's Anugerah Era. Aku rasa, dalam 6 tahun penganjuran AE, AE 05 adalah yang terbaik sekali. Baik dari segi pemilihan pengacara, reka bentuk pentas, pemilihan artis untuk persembahan dan bla bla bla bla bla lah. Keputusan dah pun diketahui and as expected, Mawi memang mengungguli hampir keseluruhan kategori yang dia dicalonka. Hmmm... takde lah sangat gempaknya pun keputusan. As expected, keputusan memang dah dapat diagak pun. Memang betul kata Erra (or was it someone else?).. Mawi tak yah turun dari pentas. Dah sah sah dia akan balun abis kebanyakan kategori.

Cuma satu aje keputusan yang aku cukup puas hati (Selain dari Siti Nurhaliza menang Vokal Wanita Pilihan lah!!) which is Zahid & Nikki memang Lagu Pop Pilihan mengalahkan Lagu Jiwa Lagu Cinta by M Nasir and Mawi. Bukan aku tak minat dengan lagu tu. Cuma aku nak tengok orang lain menang selain Mawi. Sometimes he is just over-rated.

Kemenangan Estranged over Too Phat and Jac? I guess itu semua penangan Rich. Kalau tak ada dia masuk Akademi Fantasia, mainstream fans tentu takkan kenal sangat dengan group ni. Anugerah Seni Era for Datuk Maria Menado & Seniwati Zaiton memang tepat. Aku actually lebih meminati Seniwati Zaiton berbanding Maria Menado. Aku lagik membesar dengan filem-filem beliau. Yang aku tak boleh lupakan, Zaiton dan S Shamsudin punya gandingan. Dan adik kecik (masa tu kecik lah kan!) yang famous dengan trademarknya "20 sen aaaaa!!!"

I think, that's all. So, below is the full list of the Anugerah Era 2006 awards recepient. Ada lah jugak afew telahan aku yang tak mengena sasaran. Telahan yang aku buat pilihan aku adalah based on selera pendengar sekarang and not my own selera. Heheheheh.....

kategori artis harapan pilihan
adibah noor
felix
idayu
mawi
nikki

Pilihan Aku : Mawi
Patut Menang: Adibah Noor or Idayu.

Yang menang : Mawi laaa... sape lagik....

kategori vokal wanita pilihan
adibah noor
dayang nurfaizah
farah
jaclyn victor
siti nurhaliza

Pilihan Aku : Siti Nurhaliza
Patut Menang: Siti Nurhaliza

Yang Menang : Siti Nurhaliza...

kategori vokal lelaki pilihan
adam
hazami
m.nasir
mawi
zahid

Pilihan Aku : Mawi
Patut Menang: Hazami or M Nasir
Yang menang : Mawi laaa... sape lagik....

kategori vokal duo/berkumpulan pilihan
mawi/m.nasir
nikki/zahid
ruffedge
spider/ella
too phat/siti nurhaliza

Pilihan Aku : mawi/m.nasir
Patut Menang: nikki/zahid or too phat/siti nurhaliza
Yang Menang : nikki/zahid

kategori band pilihan
dewa
exists
peterpan
pretty ugly
radja

Pilihan Aku : Dewa
Patut Menang: Dewa
Yang Menang : Dewa

kategori irama global pilihan
aduh saliha - mawi
dendang sahutan - to'ki/flop poppy
habib ya habib - syura
hantaran hati - bob/rosiah chik
racau sang khalifah - noraniza idris/liza hanim

Pilihan Aku : aduh saliha - mawi
Patut Menang: aduh saliha - mawi
Yang menang : Mawi laaa... sape lagik....

kategori lagu nasyid pilihan
kehidupan - in team/nazrey raihan
nawaitu - rabbani
satu misteri - brothers feat. waheeda & yassin
tanpamu - in team
wahai kawan - raihan

Pilihan Aku : nawaitu - rabbani
Patut Menang: nawaitu - rabbani
Yang Menang : Nawaitu - Rabbani

kategori artis inggeris tempatan pilihan
doul/adibah noor
estranged
jaclyn victor
pop shuvit
too phat

Pilihan Aku : too phat
Patut Menang: pop shuvit or too phat
Yang Menang : Estranged

kategori lagu rock pilihan
aduh tsumawi - amuk
diari seorang lelaki - pretty ugly
dunia batinku - ella/spider
iris - awie
jujur - radja

Pilihan Aku : jujur - radja
Patut Menang: diari seorang lelaki - pretty ugly or jujur - darja
Yang Menang : Diari Seorang Lelaki - Pretty Ugly

kategori lagu pop pilihan
biarlah rahsia - siti nurhaliza
caramu - nikki/zahid
kasih - dayang nurfaizah
kian - mawi
lagu jiwa lagu cinta - mawi/m.nasir

Pilihan Aku : lagu jiwa lagu cinta - mawi/m.nasir
Patut Menang: biarlah rahsia - siti nurhaliza

Yang menang : Kian Mawi.

kategori pilihan kaki wayang era
baik punya cilok - tayangan unggul
bujang senang - ksg pictures
castello - suhan movie & trading
gol & gincu - red communications
pontianak harum sundal malam II - pesona pictures

Pilihan Aku : pontianak harum sundal malam II - pesona pictures
Patut Menang: pontianak harum sundal malam II - pesona pictures or baik punya cilok - tayangan unggul
Yang menang : Baik Punya Cilok


kategori video muzik pilihan
gemilang - jaclyn victor
kasih maafkan - dayang nurfaizah
lagu jiwa lagu cinta - mawi/m.nasir
mungkir bahagia - hazami
tak tahu - adam

Pilihan Aku : lagu jiwa lagu cinta - mawi/m.nasir
Patut Menang: lagu jiwa lagu cinta - mawi/m.nasir
Yang menang : Mawi laaa... sape lagik....

Anugerah Carta Era : Mawi - Aduh Saliha.

Anugerah artis pilihan sms dig : Yang menang : Mawi laaa... sape lagik...

ANUGERAH SENI ERA : Datuk Maria Menado & Seniwati Zaiton

p/s : thanks to Vernon da Manager for pointing out the mistake. I only memorized all that in my head. So, ada lah here and there yang salah!


My complete profile, darn it!






Filem Kita
Berita Harian
Dewa 19 Official Site
Jiwang
Photobucket - Video and Image Hosting


orang tengah lepak
Who links to me?
Free Counters
Since 17.07.2006


Check Page Rank

Locations of visitors to this page

referer referrer referers referrers http_referer