« Home | Top 10 - 10 Kenangan Masa Hari Raya! » | me = @#@* + ^#*(!( = @%*+_()# » | Kesan-kesan menonton Eiffel I'm In Love » | Eiffel I'm In Love (2005) » | Episode 3 : The Return of the Jendul » | Just another manic Sunday. » | My Top 10 List » | Why DCT loves DK... » | Coming Soon » | I don't know which is more insulting. Being in a r... »

Top 10 - 10 things I love about raya

1. Ni lah masanya korang akan dapat jumpa saudara mara yang dah lama sangat tak jumpa.Macam aku sendiri, due to my work, nak balik kampong pun susah. So, this is the time for us to really gather. Kalau nak tunggu pada masa yang biasa, kalau takde kematian atau pun majlis kahwin, memang susah la nak nampak batang hidung ni kat melaka.

2. Selain dari tu, ni jugak masa yang terbaik kalau nak jumpa kawan-kawan lama yang memang bertahun-tahun tak jumpa. Unfortunately for me, it’s a different case, aku bersekolah kat JB, so ramai kawan kawa aku kat sana. Since aku pindah ke KL ni, baru sekali aku balik sana after 7 years.

3. This is the best time kalau nak cari rendang ayam, rendang daging, sambal kacang, ketupat, lemang, lontong dan macam macam lagi juadah yang diorang hidangkan. Kalau bulan-bulan biasa tu, memang susah sikit lah kalau nak cari benda alah tu semua. Tapi this year aku ada resolusi yang aku takkan makan banyak sangaat. Nak try jaga badan beb!

4. budak-budak akan ketuk pintu rumah pagi-pagi subuh sebab nak buat collection. Kadang-kadang tu, anak anak siapa yang aku tak kenal pun datang rumah aku nak beraya, Tapi dek kerana semangat aidilfitri, sambut aje lah jugak Tapi duit raya tu tak banyak sangat lah yang dihulurkan.

5. Masa ni lah boleh jumpa macam-macam jenis kuih raya yang ada. Macam-macam warna dan macam-macam bentuk. Tapi yang menjadi kegemaran aku tetap kuih-kuih tradisional macam kuih tart, kuih ros, kuih siput, bahulu, semprit. My late grandmother, she makes the best kuih bahulu in the world.

6. Aku akan dapat tengok perangai sebenar pemandu-pemandu Malaysia kat atas jalan raya. Why? Yelah, especially malam raya. Orang semua ada yang berpusu-pusu nak balik kampong. Masa tu lah ada pemandu yang berhemat bawak macam ulat gonggok. Ada jugak yg cara bawaknya tu, macam pelumba Grand Prix F1 Sepang Circuit aje. Tapi yang best, bila sampai kat highway serembah tu, semua menyembah sebab jalan dia yang dari 4 lane kat Nilai tu, dah jadi 2 lane aje.

7. Lagu raya yang akan berkumandang masa raya ni. Sesetengah stesen radio tu, baru 4 hari puasa dah ada yang nak pasang lagu raya.. Nasib baik tahun ni dah kurang sikit. Tapi walau macam mana maju pun masyarakat kita ni, we still goes back to the old and evergreen lagu raya. I know I do.

8. Jalan kat KL ni tak jem langsung. Dah tu, dah 75% orang yang ada kat KL dengan Selangor ni semuanya dah bergerak ke segala ceruk rantau Malaysia. Kosong la jadinya KL. Kalau ada orang KL pun, dah kahwin dengan orang yg ada kampong, makin kosong la KL & Selangor ni. Kalau ada orang nak bawak sleeping bag and membuta kat federal highway pun orait lagik. Jalan memang kosong giler.

9. Masjid India & Up-Town Kota Damanasra. Kawasan yang paling penuh dengan umat-umat yang sakan giler membeli belah. Kalau korang rasa tak mampu nak beli Levi’s 501 Vintage Jeans ke…yellowboot Timbalan (ciplak dari Timberland)… atapun korang nak merasa Polo Ralph Lauren yg rendam sekali terus mengecut tu, cari la kat sini. Lagi last minute, lagi macam ulat taik lah orang datang berbelanja kat sini. Meriah Beb!


10. Last but not least, Hari Raya is about a loooooong leave. Something yang aku meang tunggu tunggu nak rehatkan pale otak aku yang dah suku insane, suku mentally retarted and half wacko ni. Hmmmm… Tak tahan lagi…. Ingin bercuti….


My complete profile, darn it!






Filem Kita
Berita Harian
Dewa 19 Official Site
Jiwang
Photobucket - Video and Image Hosting


orang tengah lepak
Who links to me?
Free Counters
Since 17.07.2006


Check Page Rank

Locations of visitors to this page

referer referrer referers referrers http_referer