« Home | Salam Aidilfiri » | Top 10 - 10 things I love about raya » | Top 10 - 10 Kenangan Masa Hari Raya! » | me = @#@* + ^#*(!( = @%*+_()# » | Kesan-kesan menonton Eiffel I'm In Love » | Eiffel I'm In Love (2005) » | Episode 3 : The Return of the Jendul » | Just another manic Sunday. » | My Top 10 List » | Why DCT loves DK... »

Top 10 - Lagu Raya kegemaran aku

Since kita still lagi dalam mood beraya, a few entry aku mungkin akan berkait dengan raya lah. Yelah! masa puasa dulu, kita citer pasal puasa. Bila dah tiba Syawal ni, kita citer pulak pasal raya.

Bila tiba aje masa hari raya ni, satu kemestian yang mesti ada adalah lagu raya. Rasa tak meriah aje raya ni kalau tak ada lagu raya yang berkumandang kat radio. Selalunya, lagu raya akan mula berkumandang masa 1 @ 2 minggu sebelum hari raya dan kita ada macam-macam jenis lagu raya yang kita boleh dengar. Tapi bagi aku secara peribadi, lagu-lagu raya lama lagi syahdu dan menangkap jiwa dan raga kalau nak dicomparekan dengan lagu raya yang baru-baru ni.

Macam mana pun, orang kita mesti akan pilih lagu raya yang evergreen dan malar segar ni sebagai halwa telinga di Aidilfitri ni. Bukan apa, lagu-lagu baru ni, feel dia kurang sikit lah. Ditambah pulak lagu-lagu raya yang ada bunyi-bunyi hip-hop, lagi lah sakit telinga aku dibuatnya.

So, here's my Top 10 most favourite Lagu Raya of all time. This is in no consecutive order.

1. Anuar & Ellina (Suasana Hari Raya) : Suara budak-budak Anuar Zain & Ellina (Akak pada Aliza AF3) tu memang menceriakan hari raya lah. "Bertukar senyuman dan salam.. Ziarah menziarahi.. Tutur dan Kata yang sopan, saling memaafi...".

2. S Jibeng (Musafir Di Aidilfitri) : Kalau dengar intro lagu ni memamg cukup syahdu syahdan lah dibuatnya. Lagi pulak Allahyarham S Jibeng yang menyanyikannya. Tambah-tambah la sedih dibuatnya kan?

3. P Ramlee (Dendang Perantau) : Syahdunya lagu Dendang Perantau ni mesti membuat hati orang-orang yang berada kat perantauan rasa meronta-ronta kesedihan mengenangkan kg halaman dan rumah flat (Ni utk org KL yang takde kampung dan tinggal kat flat ke.. apartment ke...).

4. Fazidah Jonet (Selamat Hari Raya) : Lagu yang sesuai didengar waktu malam raya masa tengah sibuk-sibuk mengemas rumah sambil mak aku memasak kat dapur tu.

5. Sanisah Huri (Aidil Fitri) : Lagu sedih yang cukup hiba didengar kalau pagi-pagi raya masa tengah bersalam-salaman dengan family.

6. Siti Nurhaliza (Sesuci Lebaran) : Ni satu-satunya lagu moden yang aku rasa boleh diterima. Dapat pulak Datuk Siti Nurhaliza DIMP, PJK, P.M.S (woopsss!! PMS takde!!) yang nyanyi.

7. M Nasir (Satu Hari Di Hari Raya) : Nak kata lagu ni baru tak juga dan kalau nak dikira lama pun tak juga, tapi satu sebab yang buatkan aku minat lagu is because ni lagu Sifu M Nasir.

8. Sudirman (Balik kampong) : Aku suka dengar lagu ni kalau aku balik kampung aku kat Melaka tu. Nyanyi pulak dengan adik beradik aku. Memang rasa meriah aje perjalanan tu dibuatnya. Rasa tak sabar aku nak sampai ke kampung tu. Aku suka balik kg waktu malam. Tak lah panas sangat. Lagipun,. boleh singgah kat Kawasan Rawat & Rehat sambil pekena teh tarik. Kalau siang, tak boleh singgah minum. Memang la boleh minum sebab kita ni musafir, tapi takkan nak tebalkan muka selamba badak aje lepak minum kan?

9. Khairil Johari Johar (Sepasang Kurung Biru) : Yang membuatkan lagu ni best is melodi dia. Mendayu-dayu aje bunyinya. Ditambah pulak dengan lirik nya yang puitis tu.

10. Saloma (Suasana Hari Raya) : Antara lagu favourite aku. Cukup klasik ciptaan Pak Mat (aku dapat tau pun masa aku tengok Melodi Raya kat TV3 hari Ahad lepas.


My complete profile, darn it!






Filem Kita
Berita Harian
Dewa 19 Official Site
Jiwang
Photobucket - Video and Image Hosting


orang tengah lepak
Who links to me?
Free Counters
Since 17.07.2006


Check Page Rank

Locations of visitors to this page

referer referrer referers referrers http_referer